Nyhet

Fem år med BioLyftet

Efter fem framgångsrika år har utbildningssatsningen BioLyftet avslutats. Utbildningen riktades till små och medelstora företag som vill höja kunskapen och öka användandet av biobaserade och återvunna material. När utbildningen nu nått sitt slutmål har 150 företag genomgått utbildningen.

BioLyftet har varit ett uppskattat initiativ och 400 personer har deltagit på grundutbildningen under utbildningens fem aktiva år. Förpacknings- och fördjupningsdagar har engagerat drygt 60 personer på närmare 40 företag. Dessutom har 700 personer närvarat på BioLyftets olika inspirationsseminarier.

Mattias Andersson
Mattias Andersson
Foto: Johan Olsson

De två sista åren har Mattias Andersson lett projektet. Han har coachat små och medelstora företag på deras väg mot en hållbar omställning, inom sitt expertområde plast och återvinning, vid sidan av jobbet som forskare på RISE (Research Institutes of Sweden).

Hur har responsen från företagen varit?

– Den har varit mycket positiv. Majoriteten av företagen tycker att utbildningen har varit givande och lärorik. Det som många företag har uppskattat extra mycket är kombinationen mellan föreläsningar och coachade workshops.

Men också att tillsammans med sina kollegor få tid att faktiskt sitta två heldagar och diskutera igenom sina produkter eller tjänster utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Att göra detta i ett forum tillsammans med materialexperter och samtidigt ha möjlighet att dela erfarenheter med andra företag i liknande situationer har visat sig väldigt berikande, berättar Mattias.

Vad har företagen velat utveckla?

– Det har varierat en hel del beroende på vilka företag som deltagit. Vissa företag har haft en specifik produkt eller förpackning som de har velat jobba med och utveckla, medan andra företag som inte säljer fysiska produkter mer har jobbat med att utveckla sin kompetens, förklarar Mattias.

– Många företag har förstått att hållbarhet är en förutsättning för lönsamhet och vill därför lära sig mer om vilka olika typer av hållbara material som finns på marknaden och vilka som skulle passa i just deras produkter.

Vilken roll har en utbildning som BioLyftet haft för företag som står inför en omställning?

– BioLyftet har haft flera olika roller för företag som vill göra en omställning till en mer hållbar materialanvändning. Vissa företag har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete och vill ha argument för att fortsätta sitt arbete eller stöd för att bekräfta att de är på ”rätt väg”, menar Mattias, och fortsätter:

– Så finns det också företag som är i början av sitt hållbarhetsarbete, som mer behöver hjälp med att komma i gång genom att förstå varför omställning är viktig, både för miljön och lönsamheten i företaget. Dessa företag har också fått en omfattande kunskapshöjning genom BioLyftet.

Har behovet skiftat under årens lopp?

– Behovet av bättre förståelse för hållbar materialanvändning har inte förändrats särskilt mycket under årens lopp, däremot har företagens frågeställningar, nya miljömål och lagstiftning förändras, vilket har lett till förändringar i behoven. Framför allt har ny lagstiftning inom branscher såsom fordon, förpackningar och textil, haft en signifikant påverkan på behovet att lära sig mer om hållbara material, konstaterar Mattias.

Troligtvis kommer behovet av kunskap kring hållbar materialanvändning att öka ännu mer över tid. Trots att många företag redan börjat arbeta kring dessa frågor finns det fortfarande kunskapsluckor att fylla, särskilt inom företagen själva.

– Kommunikationen är viktig inom företagen och för att göra en verklig omställning till mer hållbara material behöver flera delar i ett företag vara med. De gäller dem som arbetar med hållbarhetsfrågor, men också tekniker och kanske framför allt dem som har en beslutande funktion inom företagen, avslutar Mattias.

Caroline Connor.
Caroline Connor.
Foto: Emma Ekstrand

Ett av företagen som gick utbildningen var Material Guidance i Ulricehamn, som ville höja sin kompetens ytterligare och bredda sitt kontaktnät: 

– BioLyftets utbildning gav mitt företag insikt i kommersiella och avancerade biomaterial och de företag som utvecklar, tillverkar och lanserar dessa material, säger Caroline Connor, Material Guidance och fortsätter;

– I mitt dagliga arbete, inom produktutveckling och hållbarhet, kan jag dela med mig kännedom och kunskap om biomaterial till medarbetare och mitt nätverk.

Per Edström 08 Fotograf Johan Olsson
Per Edström.

BioInnovation har nu initierat ett arbete för att kartlägga och identifiera nuvarande och framtida utbildningsbehov hos SMF med biobaserade ambitioner.

– Små och medelstora företag är viktiga aktörer i den gröna omställningen eftersom de ofta har möjlighet till snabbare förändringar och är viktiga underleverantörer till större industrier. Därför känns det viktigt att vi skapar förutsättningar och identifierar framtida möjliga satsningar mot den målgruppen, säger Per Edström, programchef för BioInnovation.

Under hösten 2018 tog BioInnovation initiativet till BioLyftet för att öka kunskapen och efterfrågan på förnybara och återvunna varor, och Naturvårdsverket finansierade ett arbete hos RISE / Swerea IVF för att ta fram den första omgången utbildningsmaterial. BioLyftet har sedan drivits på uppdrag av BioInnovation med finansiering från Vinnova, Energimyndigheten och Formas. 

 

 

 

Relaterat innehåll